Diagnose en verhelpen gebreken voor niet-helemaal-beginners

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ickxsz
Donateur

Beste mensen,

Het eerste wat ik doe bij een niet (voldoende) werkende CD-speler is het lensje schoonmaken met IPA.
Dat helpt niet altijd voldoende, dus zoek ik nu instructies voor wat daarna te doen is.

Momenteel ben in de slag met een Kenwood DP-3010 die ik heb aangenomen, die van de circa 40 CDs, die op mijn CDR600 prima draaien
- sommige keurig afspeelt
- sommige wel een TOC "12" en "35:23" weergeeft, maar niet afspeelt
- bij sommige blijft steken op "1" en "00:00" (een enkele daarvan is danig mishandeld geweest, dus dat kan ik plaatsen)
Voor de volledigheid: het gaat om allemaal originele, niet-zelf-gebakken CDs.
("no disc" heet bij Kenwood "00" en "--:--".)

Bij een enkele CD heb ik gezien dat -na een aantal omwentelingen in de ene richting- de CD een aantal keren tegengesteld ging draaien alvorens te stoppen ... :?

Wat zijn de volgende eenvoudige (niet-helemaal-beginner) te nemen stappen?
Ik weet dat na het sluiten van de lade eerst gefocust wordt, daarna de TOC wordt bepaald en daarna pas het afspelen begint.

Dirk
Niks mis met een dwangneurose.
Robertvs
Donateur

Er zijn, behalve de maatregelen die jij nam, geen eenduidige symptomen te benoemen en te bestrijden zoals je aangaf.
Mede door de firmware wordt bepaalt hoe een cd speler zich gedraagt
Misschien kun je de geleiderailtjes waarover de pickup unit zich beweegt, reinigen en smeren (mits van toepassing in dit model)
Verder wordt de TOC gelezen en niet bepaald, zoals je aangaf.
De authoring apparatuur bij het samenstellen maakt deze TOC aan.

Verder kun je nog naar breukjes zoeken, als het zo "intermittend" voorkomt, of je zit in het marginale gebied waarbij de laser nog net genoeg licht geeft om de fotodiodes te belichten.
Succes
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
Ickxsz
Donateur

Dankje Robert, ik ga met je aanwijzingen aan het werk.

Ik was vergeten te zeggen dat de andere mij bekende storing die was van een laser-unit die niet meer voldoende licht geeft, inderdaad.
Ik zal de 'klant' (vriendin van me) vragen of ze eventueel geld overheeft voor het leveren en plaatsen van een vervangende laser-unit als ik die kan vinden. Ik weet dat er veel verschillende zijn, zal proberen te achterhalen welke precies.

Groeten van

Dirk
Rinoceros

De Kenwood DP-3010 is voorzien van een Sony KSS-210A laserunit.
Deze staan bekend om hun snelle slijtage (de KSS-240 nog meer)..
Aangezien je de schoonmaak actie al hebt gedaan, kun je nog eens aan het (minuscule) potmetertje draaien, deze regelt de intensiteit van de laser diode. Doe dit voorzichtig en het nadeel hiervan is, dat de laserdiode nog sneller opbrand. Dit is dus een tijdelijke maatregel.
Als dit wel werkt en er weer CD's gelezen wordt, kun je eens aan vervanging van deze KSS-210A gaan denken.
De kosten van deze unit zijn niet zo hoog (bij Andijk 16 pleuries https://www.electro-andijk.nl/categorie ... 0a-detail) )
Wel even alle afregelingen nalopen en de elco's bekijken.
Robertvs
Donateur

Inderdaad een zeer betaalbare vervangingsunit.
KSS-210 levert veel adresjes op het www op, incl aliexpress (geen idee of A en B type uitwisselbaar zijn)
LET OP!! Verwijder voor ingebruikname eerst desoldeer-tinbrug, indien aanwezig!
succes !
Schermafbeelding 2024-06-02 om 19.16.56.png
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
Ickxsz
Donateur

Dank maar weer!

Over Sony 'optical pickups' -waaronder het verschil tussen 210A en 210B- zit op een ander forum een Duitse meneer die zich er enorm in heeft verdiept:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... es.159767/

Data overload input/too much information voor mij ...

Ik heb Siem een mailtje gestuurd welke geschikt is en wat het verschil is.

Dirk
omniVoor
Donateur

Meer dan eens heb ik een elco in de aansturing van de laser moeten vervangen.
Hier gaat het om C 2140.
Als je er een ceramische in zet hoef je nooit weer.
Johan
Bijlagen
CD303.jpg
fastfolkert

Uit nieuwsgierigheid; waar vind je een keramische C van 33 uF🤔?
Een filmcap kan nog, maar die is groter dan die hele laserunit…..
Mancave op zolder met hifi uit de 70's-90's waaronder Quad, NAD, ARCAM, Meridian, Mission, Cyrus, B&W, DUAL en Philips natuurlijk!
omniVoor
Donateur

Zoek bij Aliexpress of andere aanbieder op SMD Ceramic Capacitor 10V 16V 25V 50V 1UF 2.2UF 0.47UF 4.7UF 10UF 22UF 33UF 47UF 100UF 1210 SMD Chip Capacitor, dan komen ze voorbij. Ik maak er graag gebruik van.
Johan
gromsound
Contacteer:

Dirk kan in ider geval even een gewone 33mu erinlijmen, kijken of het wat uitmaakt. zo ja, mooie goedkope fix. ligt ook wle een beetje voor de hand in dit schema. (elco naar massa op laservoeding - klassieke storing in bv video)
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
ChromeMaximaII
Donateur

omniVoor schreef: 09 jul 2024, 21:16 Als je er een ceramische in zet hoef je nooit weer.
Daar moet je toch een beetje mee opletten. Keramische C's verouderen ook. Verder hebben de exemplaren met zo'n hoge capaciteit een nogal naar diëlektricum wat ervoor zorgt dat de werkelijke capaciteit erg afhankelijk is van de aangeboden spanning. Het zal hier wel loslopen, maar hanteer het niet als algemene vuistregel.
Will
Donateur
Contacteer:

omniVoor schreef: 09 jul 2024, 21:16 Als je er een ceramische in zet hoef je nooit weer.
Dat weten we nu nog niet, want die bestaan nog geen 40 jaar :wink:
Van tantaaltjes dachten we 40 jaar geleden ook dat ze het eeuwige leven hadden (mits je je aan de spanning en polarisatie hield)

Naar aanleiding van je tip heb ik eens wat opgezocht over ceramische C's, want ik kende ze uiteraard wel, maar heb me er nooit in verdiept.

Ah, Duncan was me al voor met de rest van mijn betoog, dat laat ik dan maar weg :wink:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Ickxsz
Donateur

Allen,

Opnieuw dank voor de gegeven inzichten en meningen (geen ironie).

Ik heb mijn 'klant' het beeld geschetst en verteld dat ik nog een betere CD-speler heb staan qua omruilen. Ze komt morgen ruilen.

Ik heb de speler met eerlijke toelichting een paar weken op MP gezet voor Eu 1,00 om de gratis-jagers te vermijden; nog geen reactie.
De Kenwood ga ik hier plaatsen in 'gratis afhalen' met eerlijke toelichting.

Dirk
Plaats reactie