Einde FM in zicht (in België)?

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

cyrano

LoRaWAN...

En dan zijn er natuurlijk ook nog de zendamateurs. Het einde van het Soviet imperium was voor een deel te wijten aan de zendamateurs. De toenmalige machthebbers hebben serieus overwogen alle telefoon, radio en internet verkeer gewoon af te zetten om de revolutie te stoppen. Maar de zendamateurs konden ze niet allemaal "af" zetten. Dus hebben ze 't maar gelaten.
gromsound
Contacteer:

Omdat men de sirenes niet meer nodig vond hadden ze die daar al opgeruimd. Intussen zijn ze daar herplaatst!
QED. kan iemand de nederlandse beslissers hier eens op wijzen? de simpelste techniek is tevens de meest robuuste. en die sirenes zouden ook wel even op accubuffers kunnen draaien als ze dat nu al niet doen.
Er is nu wel Elon's StarLink, natuurlijk. Dat zou overal moeten beschikbaar zijn
ik denk dat je ook niet afhankelijk wilt zijn van de grillen van zon wispelturige miljardair. die zet het zo uit als ie weer een rare gril heeft. voor de elektromobiliteit is ie van onschatbaar belang geweest maar daarna raakte ie het padje wel een beetje kwijt.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
snameroc
Donateur

gromsound schreef: 22 mei 2024, 10:10
Omdat men de sirenes niet meer nodig vond hadden ze die daar al opgeruimd. Intussen zijn ze daar herplaatst!
QED. kan iemand de nederlandse beslissers hier eens op wijzen? de simpelste techniek is tevens de meest robuuste. en die sirenes zouden ook wel even op accubuffers kunnen draaien als ze dat nu al niet doen.
Er is nu wel Elon's StarLink, natuurlijk. Dat zou overal moeten beschikbaar zijn
ik denk dat je ook niet afhankelijk wilt zijn van de grillen van zon wispelturige miljardair. die zet het zo uit als ie weer een rare gril heeft. voor de elektromobiliteit is ie van onschatbaar belang geweest maar daarna raakte ie het padje wel een beetje kwijt.
Die sirenes worden ook met het mobile telefoon netwerk aangestuurd heb ik begrepen
ds23man

Nee, kijk maar eens goed. Die dingen hebben allemaal een Yagi antenne op een separaat netwerk. Daar is ooit echt wel goed over nagedacht.
Robertvs
Donateur

Schermafbeelding 2024-06-22 om 17.58.41.png
Schermafbeelding 2024-06-22 om 17.58.41.png (172 KiB) 197 keer bekeken
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
Regenpak
Donateur
Contacteer:

ds23man schreef: 22 mei 2024, 17:32 Die dingen hebben allemaal een Yagi antenne
Dat is geen Yagi maar corner antenne. Op, inderdaad, een apart netwerk.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
ds23man

Als het beestje maar een naampje heeft. Volgens mij is het zelfs een Mesh netwerk.
mae
Donateur
Contacteer:

Betrouwbaar en onderhoudsvrij, waarvoor ingeruild optimale hoorbaarheid met zo nu en dan een druppeltje olie in de mechanische sirene. Was niet erg, want alarmsignalen moesten uiteindelijk uitsluitend via NL-alert gaan als ik het goed heb begrepen, maar dat is nu niet meer het plan.
ds23man

De oude BB sirenes hadden af en toe een drupje olie nodig en werden aangestuurd met beveiligde telefoonlijnen. De huidige dingen zijn vol elektronisch en zelfs per stuk aanstuurbaar.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

ds23man schreef: 22 jun 2024, 21:40 Als het beestje maar een naampje heeft. Volgens mij is het zelfs een Mesh netwerk.
Zou zomaar kunnen. Sommige van die masten heb ik inderdaad gezien met een Yagi antenne maar dat is deze niet. Hadden we het overigens niet over FM in België? Of is dit meer gevalletje "niet iedere vooruitgang is een verbetering"?

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Will
Donateur
Contacteer:

Ik heb altijd gedacht dat dit twee antennes zijn. Verbinding met twee andere masten.

Zit de dipool bij een hoekantenne niet in het midden, tussen beide harkjes?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
ds23man

Regenpak
Donateur
Contacteer:

Will schreef: 23 jun 2024, 08:37 Zit de dipool bij een hoekantenne niet in het midden, tussen beide harkjes?
Ja:
was_antenne.jpg

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
ds23man

Heb het idee dat het toch geen mesh netwerk is. Waarschijnlijk wordt het stuursignaal vanaf de P/C2000 masten uitgezonden.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

ds23man schreef: 23 jun 2024, 13:21 Heb het idee dat het toch geen mesh netwerk is. Waarschijnlijk wordt het stuursignaal vanaf de P/C2000 masten uitgezonden.
Een mesh netwerk zou betekenen dat er minimaal twéé antennes op zouden zitten. Denk dat het vanuit een brandweerkazerne komt. De WAS-masten zijn niet terug te vinden in het antenneregister omdat ze alleen ontvangen.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie