Vragen over Test-Beeldgenerator van Philips

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Sickdear

Hallo,

Vandaag kom ik antwoord geven over de testbeeldgenerator van het merk Philips, diverse modellen die er te vinden zijn zoals PM5509, PM5519, PM5540, PM5544, PM5534, PM5535, PM5644 etc. omdat deze modellen zeer zeldzaam zijn en zo lastig zijn dat ik het niet kan kopen. Ik vraag om antwoorden van elk lid of stuur ook foto's.

Groetjes, Sickdear
Sickdear Relationz Khamya
Wilfred
Contacteer:

Goedemorgen,

Ik heb een defecte PM5509, als je daar en schema van zou hebben dan zou dat zeer welkom zijn :D

Ik heb al een aantal slechte/defecte Elco’s vervangen waar geen of nauwelijks meer capaciteit in zat. Even had ik netjes composiet video uit de RF uitgang, maar nu is de sync spontaan verdwenen.
IMG_2857.jpeg
IMG_2859.jpeg
8) Eigenwijs is ook wijs
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Mevrouw Tanya. Eerste hit.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Wilfred
Contacteer:

Dat is mooi, staat opgeslagen, dankjewel!

Het is overigens niet echt de sync die verdwenen is, het signaal lijkt in elkaar gedrukt te zijn. Na het vervangen van de elco’s had ik enige tijd wel een mooi composiet signaal.

Hmm, leuk probleem
IMG_2862.jpeg
8) Eigenwijs is ook wijs
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Jouw plaatje is een beetje te eigenwijs en geeft te weinig informatie. Zet de TPG op "CIRCLE", je Hantek op 2 ms/div en maak dan nog een screenshot:
22.jpg

Vergeet je video niet af te sluiten met 75 ohm. 10 V pp is veelsteveel. Screenshot uit het manual is overigens op testpunt 22 (R719).

Doet die Hantek geen plaatjes naar USB memory stick overigens?

Edit: Ja.
Hantek DSO4000 Series Manual schreef: Feature Select (CH1 POSITION): position and screenshots.
Position: Push this knob to return CH1 waveforms to the vertical center
position on the screen.
Screenshots: Insert a USB disk and the disk icon at the top left corner is
highlighted. Push this knob and you can see the waveform pause for a
while, being saved. You can find the saved waveform data under the
pic_x_x folder in the USB disk. Here X represents how many times you
press the button. Each press generates a corresponding folder. For
example, press once and a folder pic_1_1 is generated; press twice and two
folders pic_1_1, pic_1_2 are generated.
Tjerk
Bijlagen
philips_pm5509_u1.pdf
(3.72 MiB) 22 keer gedownload
aka Dr. F.M. Tuner
Wilfred
Contacteer:

“Vergeet je video niet af te sluiten met 75 ohm. 10 V pp is veelsteveel. Screenshot uit het manual is overigens op testpunt 22 (R719).”

Hallo,

De scoop stond op 1:10 in het menu, terwijl er alleen een BNC kabel naar toe gaat, vandaar de 10V pp op het scherm.

Wordt vervolgd, als iemand trouwens interesse heeft in de generator dan is dat ook een optie.

Wilfred
8) Eigenwijs is ook wijs
Sickdear

Heeft iemand een Philips PM5544 testbeeldgenerator? Omdat de PM5544 een oude analoge kleurentestbeeldgenerator is, uit de jaren 70, heel oud en vintage.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Wilfred schreef: 31 mei 2024, 22:00Wordt vervolgd, als iemand trouwens interesse heeft in de generator dan is dat ook een optie.
Em intussen staat-ie bij mij op de werkbank. Klacht is duidelijk: geen sync
SDS00007.png

De syncfabriek is opgebouwd met TTL IC's dus het zal wel effe uitzoeken worden waarom die sync niet werkt maar het video wel. Wat tenslotte ook aangestuurd wordt door dezelfde syncfabriek. Rrrrraaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Sickdear

Heeft iemand een PM5544, want de PHILIPS PM5544 Testbeeldgenerator (PM5544 COLOUR PATTERN GENERATOR) is een oude analoge kleurentestbeeldgenerator uit de jaren 70. De PM5544 heeft de PM5532- en PM5545-boosters, terwijl de PM5544 ook de PM5543-tekstgenerator heeft.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Het was effe gepuzzel om die PM5509 uit elkaar te krijgen. Indachtig de bedrijfsfilosofie van Philips: waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Maar uiteidelijk had ik hem dan in de servicestand:
IMGP0214_crop.jpg

Maar goed, geen sync. Er waren twee kandidaten voor stukkend zijn. IC355 en IC357. Idee: mijn FLIR erop loslaten:
FLIR1951.jpg
FLIR1951.jpg (17.66 KiB) 261 keer bekeken

Er zijn twee mogelijkheden. Het gaat fout en het wordt heet of het gaat fout en het blijft koud. Hier dus het tweede. IC355 vervangen dus:
IMGP0215_crop.jpg

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Op een voetje omdat ik het allemaal niet vertrouw en ook omdat ik geen nieuwe SN7400 in mijn bakje had. Wel een 74LS00. Die er maar in:
SDS00101.png

Succes! Nu nog effe een screenshot maken van die cirkel.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Dat was buiten de waard gerekend. Mijn framegrabber houdt niet van non-interlaced video:
shot0007.png

Mijn Ynos monitor slikt het wel:
IMGP0218_crop.jpg

Duidelijk is de "hik" in de zwarte verticale balk (HSYNC) en de afwezigheid van serration en equalizing pulsen. Maar de cirkel is mooi rond:
circle.jpg

We hebben dus een resultaat! Ik vraag me wel af wat er gebeurt met die frame grabber als ik er een nette 624 lijnen sync aanbied. Ik heb nog SAA1043's in mijn bakje dus ik kan het syncsignaal aanpassen. Kan zellufs de hele syncfabriek (die ik net heb gerepareerd!) vervangen door die SAA...

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
HermanH

Vaak is rond beter, soms vierkant.
Met een kleinere auto neem je minder mee
Will
Donateur
Contacteer:

Alleen als 'ie ijs en ijskoud is. :wink:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Mijn Terratec Grabster videograbber doet het niet op mijn Linux lappie omdat de TM6k driver brak is. Ofzo. Geen zin om de output van dmesg door te vlooien dus mijn bejaarde winxp bak maar aangezwengeld. Die deed het wel:
circle.png

Je kan mooi zien dat-ie de interlace gewoon overslaat en identieke lijnen maakt. Wat natuurlijk ook logisch is met 624 lijnen. Het blokjesbeeld heeft dan wel weer wat artefacten:
checkers.png

Nu is dus de vraag: is de PM5509 om te katten naar 625 lijnen? Nou, dat is nog niet zo eenvoudig. Er wordt nogal wat geklootvioold om de 624 lijnen te maken en daar 625 lijnen van maken is nog niet zo simpel. De lijnfrequentie 15625 Hz wordt door 312 gedeeld om op 50.080 Hz uit te komen. Ook worden er een aantal andere frequenties afgeleid voor de blokjes, de lijntjes en de colorbars. Die moeten ook allemaal worden gemaakt net als de blanking. Dus ik laat het lekker zitten zo. Wel raar dat Philips destijds zoveel moeite heeft gedaan om die 624 lijnen te maken in plaats van de 625 lijnen die ze maakten met de PM5507 (en wellicht ook de PM5508). En in ieder geval de PM5515/8.
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie