Fusible weerstand

Ik wil meer, méér, MEER!!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Yde

15 nov 2023, 15:56

Voor een revisie van een FA960 ben ik op zoek naar een Fusible metaalfilm weerstand van 22 Ohm 1/3 Watt (330mW).

Eigenlijk doe ik geen revisies meer maar voor een goede vriend heb ik een revisie op zijn Philips FA960 uitgevoerd.
De versterker had vooral problemen met de keuze toetsen en ik had nog een print van de revisie switch board van Duncan Verheijde liggen welke ik heb opgebouwd en in de FA960 geplaatst.

IMG_5260.jpg

Omdat ik dacht de fusible weerstand van 22 Ohm nog te hebben liggen heb ik deze niet mee besteld bij Mouser.
Helaas heb ik deze weerstanden niet meer liggen aangezien ik vele componenten weg heb gedaan omdat ik er niets meer mee deed.
De versterker is inmiddels van bijna alle nieuwe elco's voorzien echter om de versterker later deze week te testen heb ik een fusible metaalfilm weerstand van 22 Ohm 1/3 Watt nodig. De weerstand komt op de voedingsprint in de plaats van R808 en moet het nieuwe switchboard gaan voeden.
Helaas heb ik helemaal geen weerstanden meer liggen en bestellen gaat me voor 5 weerstanden €20,- verzendkosten kosten wat me wat te gortig is.

Wie kan me helpen aan een fusible metaalfilm weerstand van 22 Ohm 1/3 Watt (330mW), de onkosten worden uiteraard vergoed.

Alvast bedankt.

Mvg, Yde

Edit:

Na eens goed zoeken heb ik inmiddels de weerstand gevonden, deze lag op een plek waar ik hem niet verwachte samen met genoeg componenten om nog een revisie Switchboard op te bouwen.
Nu nog wachten op een 2 tal elco's welke in de nabestelling zitten :?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 nov 2023, 21:10

Ik doe niet aan fusibles. Gewoon een koolweerstand erin. Of zeg ik nu iets geks? :whistle:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
snameroc
Donateur

19 nov 2023, 21:24

Nee hoor goed afwegen of het gevaarlijk is dat een weerstand even zou gloeien als er iets fout gaat. Dus verhoogd monteren meestal.
mae
Donateur
Contacteer:

21 nov 2023, 00:57

Thomas schreef: 19 nov 2023, 21:10 Ik doe niet aan fusibles. Gewoon een koolweerstand erin. Of zeg ik nu iets geks? :whistle:
Ik zet wel eens een draadweerstandje of metaalfilmweerstandje in, maar in een Philips-apparaat liefst toch een echte Philips NFR (NFR staat voor non-flammable resistor, dat geeft meteen aan waarom die ingezet werden). Weet alleen niet of Vishay die nog steeds maakt.

Koolfilm zal nog wel acceptabel zijn als je hem vrijstaand plaatst maar ik denk dat die ook wel kortstondig kunnen branden. Koolcomposiet zou ik nooit gebruiken.
Will
Donateur
Contacteer:

21 nov 2023, 08:15

Worden koolcomposiet weerstanden nog wel gemaakt?
Tegenwoordig is metaalfilm toch ongeveer de standaardsoort. :think:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
mae
Donateur
Contacteer:

21 nov 2023, 11:53

Ik denk zelfs dat Philips de eerste was die metaalfilm letterlijk Standard Film Resistor noemde. De bekendste reeks is SFR25; dat zijn die mooie beetje groenige weerstandjes die je in de jaren '80 heel veel zag in de wat betere apparatuur.

Koolcomposiet heeft onder andere als voordeel de iets hogere werkspanning. Het is geen heel gebruikelijke weerstand meer, een paar jaar geleden vond ik ze nog wel bij RS components maar nu zo snel ook niet meer. New Old Stock moet je er een beetje mee uitkijken, de hogere waardes kunnen soms al flink verlopen zijn.
ChromeMaximaII
Donateur

21 nov 2023, 18:54

Will schreef: 21 nov 2023, 08:15 Worden koolcomposiet weerstanden nog wel gemaakt?
Tegenwoordig is metaalfilm toch ongeveer de standaardsoort. :think:
Ik dacht dat ze nog steeds worden gemaakt, zal alleen geen Allen-Bradley meer zijn :wink:

Koolcomposiet is in bijna alles ellende, maar ze hebben een geweldige piekbelastbaarheid. Daar kan geen filmweerstand tegenop.
mae
Donateur
Contacteer:

22 nov 2023, 01:10

Ohja natuurlijk , de hoge piekbelasting. Dat staat wel heel erg haaks op het gebruik als zekering :roll:
Plaats reactie