22RH590 met zonder linkerkanaal

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arjan Schepers

20 nov 2023, 15:26

Hallo allemaal,

Nieuw hier, en voor het eerst bezig met een transistorversterker. Ik heb wel wat ervaring met buizenradio's maar nu voor het eerst een apparaat met transistors onder handen. Het is een 22LH590, het linker kanaal doet niets en de rechter ruist behoorlijk.

Ik richt me eerst op het defecte linker kanaal, de ruis wil ik daarna aanpakken.

Ik heb o.a. dit onderwerp helemaal gelezen:
viewtopic.php?start=30&t=17951&sid=6978 ... 4726312e07
en mijn situatie lijkt er sterk op. Heel leerzaam!

Ik meet sluiting tussen C en E van TR411, deze wil ik gaan vervangen door een BC557 maar ik heb een paar vragen:

1- Is het gebruikelijk om alleen de kapotte transistor te vervangen? Ik zou bijvoorbeeld ook dezelfde transistor in het andere kanaal (niet defect) vervangen om bijvoorbeeld balansverschillen te voorkomen, of zeg ik nu iets raars?

2- Ik meet in de schakeling een aantal weerstanden die flink afwijken van het schema, bijvoorbeeld: R639 (een koolweerstand van 0,5W) meet 1,5k terwijl in het schema 3,9k staat. Kan dit de oorzaak zijn van de defecte transistor? En dus ook direct vervangen?

3- Zouden jullie elco's vervangen? En zo ja, welke? Of eerst kijken welk geluid er uit het apparaat komt en alleen vervangen wat echt kapot is?

Hier een deel van het schema:
22rh590 linker kanaal.jpg

Eigenlijk wil ik weten of ik alleen kapotte delen zou moeten vervangen of direct 'groot onderhoud' moet plegen, nu ik toch bezig ben. Wat zouden jullie doen? Dank alvast!
correltje
Donateur

20 nov 2023, 21:01

Welkom op dit mooie forum!

Mijn antwoord op jouw vragen:
1. Het is niet noodzakelijk om de transistor in het andere kanaal te vervangen. De versterking van een trap wordt grotendeels bepaald door de schakeling, niet door de transistor zelf.

2. Het kan zijn, dat er later wijzigingen zijn aangebracht en dat de waarde van die weerstand zo hoort te zijn. Wat zegt de kleurcode van die weerstand?
En is die hetzelfde als in het andere kanaal?
Bij de service manual, die ik hier heb, zitten geen wijzigingsbladen, maar dat wil niet zeggen, dat die er niet zijn geweest. Misschien heeft iemand hier de originele wijzigings bladen?

3. De elco's vervang ik pas als ik alle fouten uit het apparaat heb gehaald. Dus eindtrap repareren, ruis probleem oplossen en dan pas elco's vervangen. Anders heb je kans, dat je nieuwe fouten introduceert.

Suc6!
Cor
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
snameroc
Donateur

20 nov 2023, 23:07

Heb je de weerstand in de schakeling gemeten? Dat gaat bijna nooit goed. Dat een weerstand lager wordt in waarde bij een defect heb ik nog niet mee gemaakt. Dus ik denk meetfout door beïnvloeding van andere componenten.
Als de transistor echt sluiting maakt zou ik die eerst vervangen. En verder niets. Dan kun je nog vergelijken met meten tussen links en rechts. Let op deze printen zijn heel kwetsbaar met solderen.
Regenpak
Contacteer:

21 nov 2023, 13:16

snameroc schreef: 20 nov 2023, 23:07 Als de transistor echt sluiting maakt zou ik die eerst vervangen
Sterker nog, ik zou hem eerst nameten uit circuit. Goede kans dat-ie gewoon goed is en dat er iets anders stuk is.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Vuursteen
Donateur

25 nov 2023, 07:13

Regenpak schreef: 21 nov 2023, 13:16 Sterker nog, ik zou hem eerst nameten uit circuit. Goede kans dat-ie gewoon goed is en dat er iets anders stuk is.

Tjerk
Mee eens, met in circuit meten ben ik in het verleden ook vaak de mist ingegaan. Net zoals zomaar condensators vervangen, je lost er meestal niets mee op.
Kennis is macht, kennis delen is kracht
Arjan Schepers

27 nov 2023, 16:02

Ik heb TS411 uit het circuit gehaald, dan meet hij inderdaad goed.

- Ik meet nog wel een sluiting van de b van TS413a naar massa maar niet meer als ik TS413a loshaal van de koelplaat. Los van de koelplaat meet ik ook een Vb naar massa van -17Volt als de versterker aan staat. Conclusie: de basis is 'doorgeslagen' naar de behuizing en maakt sluiting. TS413a overleden??

Als mijn conclusie klopt wil ik hem natuurlijk vervangen maar ik verdwaal een beetje in het zoeken naar een geschikte vervanger. Ik heb de indruk dat ik daar té precies in ben.

- Ik begrijp dat een geschikte/logische vervanger de AC187 zou kunnen zijn maar die heb ik niet op voorraad. Wel heb ik nog een AC175, afkomstig uit een bandrecorder. Op het schema van deze bandrecorder staat een AC187 ingetekend, maar er heeft dus een AC175 gezeten. Dus is de AC175 een goed alternatief voor de AC187, maar ook voor AC127? Ik heb geen ervaring met transistors, ik weet niet zo goed hoe ik de datasheets moet lezen. Ik zie een verschil in Uce/Ucb (32/32V voor de AC127 vs 25/25V voor de AC175) maar volgens mij moet dat kunnen. Klopt dat?

Bedankt voor jullie meedenken. Ik leer veel van het onder woorden brengen van mijn vragen, en natuurlijk van de antwoorden!
Will
Donateur
Contacteer:

27 nov 2023, 16:33

Deze transistor is niet meer bruikbaar.

Je kan hem isoleren van de kopelplaat en dat kan een tijd goed gaan, het kan ook dat hij dan intern kortsluiting maakt tussen twee andere aansluitingen. Je kan er op kloppen, je kan hem verwarmen, je kan vanalles, het zijn allemaal lapmiddelen.

Als je een AC175 hebt, zet die er dan maar in, Die is goed genoeg.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Arjan Schepers

04 dec 2023, 16:20

TS413a vervangen door een AC175 en we hebben geluid!

De versterker speelt maar ruist ook, zowel links als rechts en ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Ik kan natuurlijk simpelweg alle elco's vervangen maar ik wil graag snappen wat ik aan het doen ben en waar deze ruis vandaan komt. Is er een logische manier om de bron van de ruis op te zoeken? Of komt het aan op ervaring/intuïtie? (Of dom alles vervangen?)

Ik wilde ook de ruststromen controleren. Ik heb de spanning over R665ab en R666ab gemeten, bij beide meet ik na een tijdje opwarmen ca 15 mV, dat is toch veel te weinig?? Dat geeft een ruststroom van 20mV terwijl op het schema 40mV staat. Ik kan aan de instelpotmeters gaan draaien maar misschien is het verstandiger om eerst de ruis weg te werken?

Ik hoor graag waar ik volgens jullie kan beginnen!
Regenpak
Contacteer:

04 dec 2023, 16:35

Arjan Schepers schreef: 04 dec 2023, 16:20De versterker speelt maar ruist ook
Hoezo ruist? Volume op nul? Invloed toonregeling? Er zijn een aantal torren die kunnen ruisen en deze informatie zal ze kunnen aanwijzen. Elco's ruisen niet.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
snameroc
Donateur

04 dec 2023, 17:05

Inderdaad zoals tjerk zegt reageerd het ruisen op de volume knop. Ruist hij bij volume op nul dan zijn alleen de transistors na de volume pot verdacht. Verandert het nog als hij langer aanstaat?
Voorzichtig met een soldeerbout de torren een voor een beetje opwarmen en kijken of hij daarop reageert
Wel zorgen dat de bout geïsoleerd is tov aarde als je doet terwijl hij aanstaat.
deboshond

06 dec 2023, 16:20

Arjan Schepers schreef: 04 dec 2023, 16:20 TS413a vervangen door een AC175 en we hebben geluid!

De versterker speelt maar ruist ook, zowel links als rechts en ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Ik kan natuurlijk simpelweg alle elco's vervangen maar ik wil graag snappen wat ik aan het doen ben en waar deze ruis vandaan komt. Is er een logische manier om de bron van de ruis op te zoeken? Of komt het aan op ervaring/intuïtie? (Of dom alles vervangen?)

Ik wilde ook de ruststromen controleren. Ik heb de spanning over R665ab en R666ab gemeten, bij beide meet ik na een tijdje opwarmen ca 15 mV, dat is toch veel te weinig?? Dat geeft een ruststroom van 20mV terwijl op het schema 40mV staat. Ik kan aan de instelpotmeters gaan draaien maar misschien is het verstandiger om eerst de ruis weg te werken?

Ik hoor graag waar ik volgens jullie kan beginnen!
Ik had ook een stevige ruis in de 509, bij mij was de oplossing TS708 en 707 vervangen voor een Si.
Zie ook: viewtopic.php?t=17509&start=15
Plaats reactie